یک ایمیل سرد می تواند زندگیتان را تغییر دهد. ایمیل سرد ایمیل ناخواسته‌ای (از زاویه دید گیرنده) است که توسط فرستنده و بدون هیچ تماس قبلی ارسال می‌شود. ایمیل سرد با ایمیل‌های اسپم تفاوت دارند اما اگر قواعدی در ارسال‌شان رعایت نشود احتمال اسپم شناخته شدن توسط فیلترهای اسپم زیاد می‌شود. ایمیل‌های سرد ایمیل‌های شخصی‌سازی شده هستند که از یک شخص به شخص دیگری ارسال می‌شود.

Sahil Bloom

ساهیل بلوم: تا کنون ایمیل‌های سرد بسیاری فرستاده و دریافت کرده‌ام. برخی فو‌ق‌العاده بوده‌اند و برخی نه. آنچه آموخته‌ام موفقیت در ایمیل سرد، هرگز تصادفی نیست.

این‌جا، با الهام از توییت آقای ساهیل بلوم، نحوه‌ی نوشتن یک ایمیل سرد عالی را به شما نشان می‌دهم. اما قبل از آن بیایید به ویژگی‌های یک ایمیل سرد عالی بپردازیم. 

ویژگی‌های یک ایمیل سرد عالی

  • کوتاه و دلنشین
  • شخصی‌سازی شده
  • نشانگر اعتبار و مدارک و صلاحیت‌های اجتماعی
  • ایجاد ارزش
  • CTA (فراخوان) روشن

 بیایید درباره‌ی هر کدام از این موارد صحبت کنیم:

ایمیل سرد کوتاه و دلنشین

کوتاه و دلنشین

قبل از این که ایمیل سردی را برای شخصی ارسال کنید، به یاد داشته باشید که آن فرد احتمالاً همیشه تعداد زیادی از این موارد را دریافت می‌کند. او وقت (یا انرژی) برای خواندن یادداشت‌های طولانی و پر پیچ و خم را ندارد. پس حواس‌تان باشد 

پیام خود را کوتاه و دلنشین بنویسید. بین متن فاصله بگذارید تا از نظر بصری جذاب شود.

ایمیل سرد شخصی‌سازی شده

شخصی‌سازی شده

هیچ‌کس از یک ایمیل عمومی خوشش نمی‌آید. این پیام‌ها در ۹۹ درصد مواقع، به طور خودکار حذف می‌شوند. جزئیات شخصی، تفاوت بسیاری ایجاد می‌کنند. چند ایده برای شخصی‌سازی کردن ایمیل‌های سرد اینها می‌توانند باشند:

  • آن‌ها را به کتابی که دوست دارند ارجاع دهید.
  • پادکستی که در آن حضور داشتند را ذکر کنید.
  • از کارشان تعریف کنید.

 به آ‌ن‌ها (گیرنده‌های ایمیل‌های سرد) ثابت کنید که این یادداشت را برای صدها نفر ارسال نکرده‌اید.

نشانگر اعتبار و مدارک و صلاحیت‌های اجتماعی

نشان دادن اعتبار و مدارک و صلاحیت‌های اجتماعی

القای اعتبار یا ارائه‌ی مدارک و صلاحیت‌های اجتماعی یعنی دلایلی که آن‌ها باید شما را جدی بگیرند. فروتن نباشید. خودتان را نشان دهید. چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید یا چه چیز‌هایی خلق کرده‌اید که قابل توجه هستند؟ با چه افرادی کار کرده‌اید؟ 

به آن‌ها نشان دهید که نادیده گرفتن ایمیل شما، دیوانگی است.

ایجاد ارزش در ارسال ایمیل سرد

ارزش ایجاد کنید

یک قانون اساسی در تجارت و زندگی این است: ایجاد ارزش، دریافت ارزش. اگر برای مخاطب ایمیل‌تان ارزشی ایجاد کنید، احتمال تعامل با او بسیار بیشتر می‌شود. برای صرفه‌جویی در وقت و کاهش استرس آن‌ها چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ این کار می‌تواند کوچک باشد، اما تاثیر زیادی می‌گذارد.

 یک قانون اساسی در تجارت و زندگی: ایجاد ارزش، دریافت ارزش

CTA (فراخوان) روشن در ایمیل سرد

CTA (فراخوان) روشن

هر ایمیل سرد موفقی، یک فراخوان بسیار واضح دارد. این فراخوان باید مشخص و مختصر باشد. فاصله‌گذاری کنید و مطمئن شوید که فراخوان در متن ایمیل، برجسته است. مخاطب باید به راحتی آن را بیابد و خواسته‌ی شما را درک کند. جسور باشید اما زیاده‌روی نکنید.

هر ایمیل سرد موفقی، یک فراخوان بسیار واضح دارد.

 حالا که ویژگی‌های کلیدی و مهم یک ایمیل سرد موفق را پوشش دادیم، بیایید به چند نمونه از ایمیل‌های سرد موفق و مورد علاقه‌ی آقای ساهیل بلوم نگاهی بیندازیم و دلیل نتیجه دادن آن‌ها را با استفاده از ویژگی‌های مهمی که پیش‌تر توضیح دادم، بررسی کنیم.

line separator

ایمیل از طرف nirag@ به evanspiegel@

موضوع: کارآموزی

سلام، من نیراژ پنت هستم. می‌دانم که زمان شما ارزشمند است. فقط سه نکته‌ی اصلی را می‌نویسم. از کلاس هشتم برنامه‌نویسی می‌کردم. بیشترین تجربه‌ام مربوط به کار کردن با Java/ Obj-C/ Android  و iOS است. چطور می‌توانم این تابستان در اسنپ‌چت کارآموز شوم؟

ممنون
نیراژ

پاسخ

سلام، متشکرم که مختصر نوشتی. رونوشت به اونا، مسئول استخدام اصلی ما.

ممنون!

این ایمیل سرد از این ویژگی‌ها برخوردار است:

  • کوتاه و دلنشین
  • مدارک
  • فراخوان روشن

نمونه‌ای درخشان از اختصار و تاثیر‌گذاری. هر دانش‌آموز دبیرستانی‌ای که این کارها را انجام داده و آن‌ قدر جسارت دارد که درخواستش را بیان کند، شایسته‌ی آن است که جدی گرفته شود.

line separator

ایمیل از طرف david_perell@ به tylercowen@

تایلر، امیدوارم وقتی این ایمیل را دریافت می‌کنید خوب باشید.

من از بزرگ‌ترین طرفداران پادکست شما هستم. مکالمه‌هایتان با بن ساس و کامیل پاگیلا، بخش‌های مورد علاقه‌ام هستند. توانایی شما در عبور از مرز‌های فکری و دعوت مهمانان متفاوت را تحسین می‌کنم.

کمی درباره‌ی خودم: در سن ۲۲ سالگی، کسب و کاری راه‌ندازی کردم، یک برنامه‌ی یوتیوب و پادکست که خیلی خوشحال خواهم شد شما را به آن دعوت کنم. در ماه می میزبان نیل دگراس تایسون و در آوریل میزبان ست گودین بودم. سال گذشته هم میزبان دو آبرامز بودم تا درباره‌ی تجربه‌اش از هفته‌ای که با دالایی لاما و اسقف اعظم، دزموند توتو گذراند صحبت کنیم.

خیلی دوست دارم در پادکستم میزبان شما هم باشم. من در نیویورک زندگی می‌کنم اما با کمال میل به جورج میسون سفر خواهم کرد تا این اتفاق را رقم بزنم. درباره‌ی غذا، فرهنگ و سفر صحبت خواهیم کرد. مخصوصاً مشتاقم درباره‌ی دانشگاه انقلاب سرحدی (Marginal Revolution University)، تاریخ نویسندگی آنلاین و درس‌هایی که از توماس شلینگ آموخته‌اید صحبت کنیم.

مطمئنم می‌توانم عرصه‌ای برایتان فراهم کنم که آنچه آموخته‌اید را با دیگران به اشتراک بگذارید و هزاران جوان را مجذوب کنید و دانشگاه انقلاب سرحدی و پادکست گفت و گو با تایلر را ترویج دهید.
باعث افتخار خواهد بود

ایمیل فوق‌العاده‌ای که به نتایج فوق‌العاده‌ ختم شد. این ایمیل سرد از این ویژگی‌ها برخوردار است:

  • شخصی‌سازی
  • مدارک اجتماعی
  • فراخوان روشن

جزئیات شخصی در ابتدای ایمیل، نشان‌دهنده‌ی تلاش واضح نویسنده است. مدارک دستاوردهای اجتماعی بسیار (نیل دگرس تایسون، ست گودین)، فراخوان و طرح و برنامه‌ی روشن.

line separator

ایمیل از طرف rohunJauhar@ به chamath@

من و یکی از دوستانم این را برایتان درست کرده‌ایم: https://www.chamathforca.com/

پاسخ:

لعنتی! عاشقش شدم!

آن‌ها صبح که بیدار شدند، سه ایمیل از طرف chamath دریافت کرده بودند.

اولی: لعنتی! عاشقش شدم!

دومی: درخواست برای برنامه‌ریزی یک تماس.

این ایمیل سرد از این ویژگی‌ها برخوردار است:

  • کوتاه و دلنشین
  • ایجاد ارزش

این احتمالاً بهترین نمونه‌ای است که من از ایجاد ارزش در یک ارتباط سرد دیده‌ام. آن‌ها یک وبسایت برای شوخی کاندید شدن chamath به عنوان فرماندار کالیفرنیا طراحی کردند و صفحه‌ی اصلی را برایش ایمیل کردند. نادیده گرفتن این تلاش، کار سختی است.

به جای این که برای ملاقات با یک فرد پر مشغله التماس کنند، کاری انجام دادند که به او ارزشی اضافه می‌کرد. همین کار باعث شد که آن‌ها بخواهند با او ملاقات کنند.

Life changing

ایمیل‌های سرد زندگی من را عوض کردند و می‌توانند زندگی شما را هم عوض کنند.

به طور خلاصه، ویژگی‌های مهمی که می‌توان از آن‌ها به عنوان اهرم استفاده کرد عبارتند از:

  • کوتاه و دلنشین بنویسید.
  • ایمیل را شخصی‌سازی کنید.
  • مدارک اعتبار اجتماعی خود را ارائه دهید.
  • ارزش ایجاد کنید.
  • فراخوان روشن داشته باشید.

ساهیل بلوم می‌گوید این ترفند‌ها را به کار ببرید و من تضمین می‌کنم که نتیجه‌ی تلاش‌هایتان را بهبود می‌بخشید. 

شما از چه روشی برای اثربخشی ایمیل‌های سرد استفاده کرده‌اید؟ لطفا آنها را در کامنت با من و خوانندگان مقاله به اشتراک بگذارید.

۱۰ ترفند برای افزایش بهره‌وری در جیمیل را بخوانید تا ایمیل‌های بهتر و موثرتری در جیمیل ارسال کنید.