به قول دَن نوریس، کارآفرین سریالی استرالیایی، در کتاب خلق یا نفرت هیچ چیزی از ریشه اوریجینال نیست و همه کارها اقتباسی از یکدیگر هستند. یوتیوب یکی از پلتفرم‌ها برای الهام گرفتن است.

بسیاری از اختراعات بشر با کارهای دیگران شروع شده‌اند. آنها بارها تغییر کرده‌اند تا اینکه روزی و زمانی آن اختراع متولد شده است. اختراعات متعدد ادیسون گرفته (که بسیاری معتقدتد بر پایه کارهای نیکولا تسلا بوده) یکی از معروف‌ترین آنهاست. اختراع تلفن توسط گراهام بل و حتی آثار هنری و ادبی متعدد مثل شاهنامه فردوسی که بعد از نمونه‌های پیشینشان ظهور پیدا کرده‌اند.

درک و باور داشتن به این گفته دن نوریس گام بزرگی برای خلق چیزهای بزرگ و سودمند بعدی است. کافی است به کارهای قبلی‌ نگاه کنیم و از آنها الهام بگیرم . یا آنها را بهتر کنیم یا ایده آنها را در کار دیگری عملیاتی کنیم.

یوتیوب به عنوان دومین وب‌سایت پر بازدید دنیا یکی از مهمترین پلتفرم‌ها برای آموختن و الهام گرفتن است. در کنار کانال‌های سرگرمی و غیره، کانال‌هایی هستند که می‌توان از آنها بسیار آموخت و گام‌های بزرگی بر اساس آنها برداشت.

در همین راستا این مقاله را آماده کردیم تا ۱۵ تا از کانال‌های خوب و الهام‌بخش و آموزنده یوتیوب را در آن معرفی کنیم. امیدوارم از آن استفاده و لذت کافی را ببرید.

Philosophies for Life YouTube Channel

۱- کانال یوتیوب فلسفه‌هایی برای زندگی:

دانستن تجربه، و پند و اندرز دیگران برای بهتر کردن زندگی یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که به کمک آن می‌توانیم زندگی‌مان را اصلاح‌کرده و به جهتی هدایت کنیم که به دنبالش هستیم. کانال فلسفه‌هایی برای زندگی (Philosophies for life) در یوتیوب به همین مورد می‌پردازد. این کانال با آوردن نقل‌قول‌ها و مثال‌های عملی در زندگی از آثار افراد معروفی ازجمله مارکوس آئورلیوس، نیچه، ارسطو، سقراط، به ما در درک معنی و مفهوم زندگی، دستیابی به موفقیت، نحوه صحیح برخورد با دیگران، و آرامش روح و بدن می‌آموزد.

The School of Life YouTube Channel

۲- کانال یوتیوب مدرسه زندگی:

زندگی چیزی نیست جز در هم تنیدگی و اتفاق دائمی شادی و ناراحتی. همه ما در زندگی مشکلاتی داریم که فکر می‌کنیم تنها خودمان درگیر آن‌ها هستیم و کسی نیست که به کمک ما بیاید. کانال مدرسه زندگی به موضوعات مشابه پرداخته و راه‌حل‌های مفیدی برای آنها ارائه داده است. بحث پیرامون چالش‌های شخصیتی، بهتر دیدن خود، حفظ اعتمادبه‌نفس در شرایط سخت، و از دست ندادن شوق و انگیزه در روزهای تکراری از جمله مسائلی است که این کانال به آن‌ها می‌پردازد.

 TED YouTube Channel

۳- کانال یوتیوب تِد:

دنیا پر است از معماها و سؤال‌هایی که پاسخشان را نمی‌دانیم. از مسائلی که در طبیعت وجود دارد و دلیل آن‌ها را نمی‌دانیم گرفته تا تکنولوژی‌های روز دنیا، از آرورا و زمین‌لرزه گرفته تا نحوه عملکرد خودرو BMW در پیچ‌های تند و معمای حمل کردن محموله‌های فوق سنگین صنعتی. احتمالاً شما نیز کانال تد را بشناسید. این کانال به‌طور به‌خصوص راه‌اندازی شده تا به سوالاتی ازاین‌دست پاسخ داده و آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهد. کانالی که در یوتیوب به همین نام ایجادشده است، با تهیه ویدیوها و صحبت افراد متخصص پیرامون موضوعات این‌چنینی به آسان‌تر کردن این فرآیند کمک می‌کند.

RealLifeLore YouTube Channel

۴- کانال یوتیوب افسانه‌های زندگی واقعی:

همیشه در طبیعت تصاویر و صداهایی وجود دارند که هر چشمی توانایی دیدن آنها را نداشته و هر گوشی نمی‌تواند آن‌ها را بشنود. وقتی پدیده‌های طبیعت بر اساس اصول منطقی جلو می‌روند، وجود استثناها جلب‌توجه می‌کنند. کانال افسانه‌هایی در زندگی واقعی به‌طور خاص به مسائل جغرافیایی، و ارتباط ساکنین این مناطق با یکدیگر می‌پردازد. برای مثال این کانال بحث می‌کند چطور لاس‌وگاس که در صحرایی خشک و برهوت شکل‌ گرفته، چنین پررونق شده است. یا مثلاً چرا در حدود ۹۵ درصد استرالیا با وجود پیشرفته بودنش خالی از سکنه است؛ و این‌که ایلان ماسک چگونه می‌خواهد انسان‌ها را به سیاره مریخ بفرستد.

Lex Fridman YouTube Channel

۵- کانال یوتیوب لکس فریدمن:

داشتن افراد باتجربه در زندگی و حضور کسانی که بتوانند ما را در حل چالش‌ها یاری دهند، چیزی نیست که هر کسی از آن بهره‌مند باشد. دانشمند علوم کامپیوتر، لکس فریدمن، کانالی را به همین نام در یوتیوب راه‌اندازی کرده است تا به مسائل مشابه بپردازد. او با مصاحبه با افراد مختلف به شرحی از زندگی‌نامه و کارهای مهمی که در طول زندگی انجام داده‌اند رسیده و با برجسته کردن قسمت‌های مختلف سعی در روشن کردن نقاط تاریک ذهن ما دارد. در این مصاحبه‌ها سیاست‌مداران، خواننده‌ها، عالمان علوم دینی، مقام‌های بالا رتبه نظامی، یک مرغابی! حضور دارند و در کنار یکدیگر جنبه‌های مختلف زندگی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

Practical Engineering YouTube Channel

۶- کانال یوتیوب مهندسی کاربردی:

مهندسی و کارهایی که به کمک آن انجام می‌شود، در زندگی روزمره ما نقش حیاتی دارند. از مهندسی نفت و نحوه کارکرد ابزارهای حفر زمین و سناریوهای مختلف حفاری برای استخراج نفت و اصول ذخیره حجم‌های کلان آب در پشت سد گرفته تا بحث در مورد چگونگی تشخیص ویروس‌های خطرناک، موضوع مورد بحث این کانال می‌باشد. کانال مهندسی کاربردی، با جمع‌کردن مثال‌هایی ازاین‌دست در یوتیوب، سعی در بهتر شناساندن دنیای اطراف به ما دارد.

Ali Abdaal YouTube Channel

۷- کانال یوتیوب علی ابدال: 

زندگی سفری است پر از چالش‌های مختلف که برای حل این چالش‌ها و غلبه بر آن‌ها، ترکیب دو روش جمع‌آوری اطلاعات و انجام عمل حدس و خطا می‌تواند برای حل پیش‌پاافتاده‌ترین تا پیچیده‌ترین مسائل زندگی مفید واقع شود. علی ابدال در کانالی که در یوتیوب به همین نام دارد، به بررسی مسائل این‌چنینی پرداخته است. محتوی کانال وی عموماً حول روش‌های متفاوت درآمدزایی مانند داشتن دغدغه جانبی، داشتن برنامه برای خرج کمتر و ذخیره بیشتر درآمد، و همچنین یادگیری به روش نوین مانند گوش دادن به پادکست‌های مختلف و خواندن کتاب‌هایی که به‌سلامت روان شما کمک می‌کند، می‌چرخد.

Half as Interesting YouTube Channel

۸- کانال یوتیوب نیمه‌جالب:

همه ما در زندگی با مشکلات متنوعی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. عموم این مشکلات، که در بیشتر افراد نیز مشترک است، موضوعات مرتبط با مسائل مالی است. ناپرهیزی غذایی، ولخرجی‌های بی‌مورد، و مهم‌تر از همه، بدون اطلاع از وضعیت حساب خود خرج کردن و بی‌خبر بودن از تراکنش‌های خود است، چرا که شما را در سراشیبی فقیر شدن قرار می‌دهد. میچ منلی که کانالی به همین نام در یوتیوب دارد، خود روزی آدمی بود که پول و سرمایه خود را بی‌مورد خرج می‌کرد، ولی یک روز تصمیم گرفت این شیوه زندگیش را اصلاح کند. محتوای این کانال عموماً حاصل تجربه‌های خود از ابتدا تا رسیدن به موفقیت است.

Mitch Manly YouTube Channel

۹- کانال یوتیوب میچ منلی:

همه ما در زندگی با مشکلات متنوعی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. عموم این مشکلات، که در بیشتر افراد نیز مشترک است، موضوعات مرتبط با مسائل مالی است. ناپرهیزی غذایی، ولخرجی‌های بی‌مورد، و مهم‌تر از همه، بدون اطلاع از وضعیت حساب خود خرج کردن و بی‌خبر بودن از تراکنش‌های خود است، چرا که شما را در سراشیبی فقیر شدن قرار می‌دهد. میچ منلی که کانالی به همین نام در یوتیوب دارد، خود روزی آدمی بود که پول و سرمایه خود را بی‌مورد خرج می‌کرد، ولی یک روز تصمیم گرفت این شیوه زندگیش را اصلاح کند. محتوای این کانال عموماً حاصل تجربه‌های خود از ابتدا تا رسیدن به موفقیت است.

City Beautiful YouTube Channel

۱۰- کانال یوتیوب زیبایی شهری:

ما انسان‌ها به‌عنوان گونه اجتماعی میل به زندگی در کنار یکدیگر داریم. این نوع از زندگی می‌طلبد که در مکانی باشد که همه در کنار یکدیگر حضور داشته باشند. هرچه این محیط زیباتر و کاربردی‌تر باشد، زندگی راحت‌تر و آسوده‌تر بوده و پیشرفت نیز آسان‌تر ممکن خواهد بود. کانال زیبایی شهری در یوتیوب، به بررسی ویژگی‌های یک شهر زیبا (به مفهوم کاربردی و اصولی) پرداخته و برخی از طراحی‌های نادرست را نقد کرده است. مقایسه معماری اروپایی و آمریکایی، شیوه سکونت بزرگ‌ترین شهر کره زمین یعنی دهلی، و این‌که چگونه لاس‌وگاس قطب کازینوی جهان شده است، از جمله مثال‌های آورده شده در این کانال می‌باشند.

Beeyond Ideas YouTube Channel

۱۱- کانال یوتیوب فراتر از ایده:

دنیای فراتر از سیاره زمین، از دیرباز تاکنون، مورد بحث و شگفتی انسان‌ها بوده است. از ساده‌ترین مسائل مانند رویت بارش شهاب در یک‌شب آرام، یا رصد انفجار ستاره‌ای در فاصله چند صد سال نوری، هرکسی را به وجد می‌آورد. کانال فراتر از ایده در یوتیوب درباره علم اخترشناسی، جهان های موازی و چندگانه، زندگی فرازمینی و… تولید محتوا می‌کند. نظریات آلبرت انیشتین و استیون هاوکینگ به بیانی ساده‌تر و با مثال‌های مرتبط آورده شده است. این کانال همچنین انبساط زمانی فیلم میان ستاره‌ای (اینتراستلار) و جهان های چندگانه فیلم سینمایی دکتر استرنج را با استدلال منطقی مورد بحث و بررسی قرار داده است.

Johnny Harris YouTube Channel

۱۲- کانال یوتیوب جانی هریس:

در سراسر جهان انسان‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و این ارتباط در دنیای امروز از مرزهای کشورها فراتر رفته و این ارتباط بین‌المللی شده است. تحقق این ارتباط به کمک روابط سیاسی امکان‌پذیر می‌گردد. جانی هریس که کانالی نیز در یوتیوب به همین نام دارد، در مورد مسائل سیاسی و اتفاقات مرتبط با آن تولید محتوا می‌کند. حمله اخیر روسیه به اوکراین و علت حضور پلیس کشورهای مختلف در این کشورها، از موضوعاتی است که در این کانال مورد بحث قرار گرفته است.

Jack Gordon YouTube Channel

۱۳- کانال یوتیوب جک گوردن:

با پیشرفت دنیای امروز و توسعه‌ی دنیای مجازی، حجم عظیمی از ارتباطات انسان‌ها به کمک شبکه‌های اجتماعی مجازی محقق می‌شود. موسیقی بخش مهمی از این ارتباط است که به کمک آن می‌توان با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف ارتباط برقرار کرد. اپلیکیشن‌هایی مانند تیک‌تاک، اینستاگرام و یوتیوب، جایگاهی برای به اشتراک گذاشتن موارد این‌چنینی است. جک گوردن که در کانال یوتیوب خود با همین نام فعالیت می‌کند، به تولید محتوای این‌چنینی می‌پردازد و این اپلیکیشن‌ها را از جنبه‌های مختلف مورد بحث قرار می‌دهد. جامعه آماری هرکدام از این اپ‌ها، نوع محتوایی که در هر کدام بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود، و این‌که در آینده کدام اپ محتمل است گوی رقابت را از سایر رقبا بگیرد، از جمله مواردی است که در این کانال بررسی می‌شود.

Kurzgesagt – In a Nutshell YouTube Channel

۱۴- کانال یوتیوب مختصر و مفید- در پوست گردو:

عموم اتفاق‌های دنیا را می‌توان در دسته‌بندی‌های خاص خود جای داد ولی مواردی هستند که در دسته خاصی جای نمی‌گیرند، یا بهتر بگوییم، این کانال مختص افرادی است که علاقه دارند در مورد هر چیز علاقه سطحی داشته باشند.

کانال مختصر و مفید- در پوست گردو به‌طور خاص به تولید محتوا برای این دسته از مردم می‌پردازد. موضوعاتی مانند، آخرین انسان در آینده، آدم فضایی‌های عهد باستان و شکل واقعی دایناسورها از جمله مطالبی است که در این کانال به اشتراک گذاشته‌شده است.

 StarTalk YouTube Channel

۱۵- کانال یوتیوب استارتاک:

نجوم و اتفاقات دنیای بالای سر ما، از گذشته‌های دور مورد توجه پیشینیان ما بوده است. علم آن زمان، از استفاده از چشم به‌عنوان ابزار رصد شروع‌ شده و پله‌پله در طول سالیان دراز، به استفاده از تلسکوپ‌های ابتدایی رسیده است. اکنون‌ که تکنولوژی پیشرفت کرده و به کمک ابزارهای الکترونیکی و علوم کامپیوتر می‌توانیم در مدت‌زمان بسیار کمتر و با دقتی بیشتر به رصد آسمان شب بپردازیم، بهتر می‌توانیم از این زیبایی بهره‌مند شویم و بهتر می‌توانیم در مورد اقدامات آینده‌نگرانه خود تصمیم بگیریم. نیل تایسون در این کانال به بررسی اصول ابتدایی، ولی مهم سیاره‌ای و ستاره‌شناسی می‌پردازد. توضیح گرانش، ادغام سیاهچاله‌ها، تونل زنی کوانتومی و بررسی عکس‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب مثال‌هایی است که او در این کانال به اشتراک گذاشته است.

می‌توانید کل این مقاله را در قالب ایبوک از طریق این لینک دانلود کنید و همه جا آن را در دسترس داشته باشید.

با من، علیرضا دهقانی، در پادکستم در یوتیوب همراه شوید تا با هم داستان آدم‌ها را زیر و رو کنیم و تجربه‌‌های گران‌بهایشان را بیرون بکشیم و از آنها درس‌هایی برای کار و زندگی بسازیم.