اگرچه همه‌ی مشاغل، رسالت‌ها و حرفه‌ها نیازمند صرف زمان و تلاش زیادی هستند، این سه مفهوم با یکدیگر متفاوتند و الزامات و مزایای خاص خود را دارند. بسیاری از مردم، هر سه را در مقطعی از زندگی خود دنبال می‌کنند و متوجه می‌شوند که شغل آن‌ها با رسالت و حرفه‌شان هم‌پوشانی دارد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای زندگی حرفه‌ای خود هستید، دانستن تفاوت میان این سه مفهوم مهم به شما کمک می‌کند. در این مقاله به تعریف این  سه اصطلاح می‌پردازیم، درباره‌ی نحوه‌ی پیگیری هر یک از آن‌ها توصیه‌هایی ارائه داده و تفاوتشان را توضیح می‌دهیم.

شغل چیست؟

شغل موقعیتی است که در آن وظایف مشخصی را در ازای مبلغی توافقی انجام می‌دهید. بسیاری از مشاغل به سطح تحصیلی یا تجربه‌ی خاصی نیاز دارند و برخی از آن‌ها پس از آغاز کار، آموزش‌های مرتبط را ارائه می‌دهند. برخی افراد در طول زندگی حرفه‌ای خود مشاغل زیادی دارند. انگیزه‌ی اولیه برای انتخاب شغل، درآمد است اما می‌تواند فرصتی برای ارتقاء مهارت‌های ارزشمند قابل انتقال مانند حل مسأله، ارتباطات و مدیریت زمان نیز فراهم کند. وقتی جست‌وجوی شغل را آغاز می‌کنید، بهتر است ویژگی‌های مورد نظرتان را تعیین کنید. اینجا به عوامل متداولی که افراد را به انتخاب شغلی خاص ترغیب می‌کنند اشاره می‌کنیم:

  • میزان حقوق
  • وظایف کاری
  • مکان
  • محیط کار
  • ساعات معمول
شغل موقعیتی است که در آن وظایف مشخصی را در ازای مبلغی توافقی انجام می‌دهید

 

حرفه چیست؟

حرفه به مجموعه‌ای از تجربیات مرتبط که در زندگی کاری خود به دست می‌آورید گفته می‌شود که اغلب به هدفی خاص می‌انجامد. برخی از افراد، حرفه‌ای دارند که تنها از یک شغل ساخته شده است اما مسیر حرفه‌ای ممکن است شامل چندین نقش باشد که به شما کمک می‌کنند تا تجربه و مهارت‌های مورد نیاز برای موقعیت ایده‌آل خود را ایجاد کنید. برای مثال اگر می‌خواهید مدیر بیمارستان باشید، ممکن است تحصیلات خود را تکمیل کرده و از پایین‌ترین سطح در یک مرکز پزشکی شروع به کار کنید. پس از آن می‌توانید تجربه کسب کنید و به تدریج ارتقاء یابید تا به مقام مدیریت بیمارستان برسید. مسیر حرفه‌ای ممکن است سال‌ها یا دهه‌ها طول بکشد تا تکمیل شود بنابراین مهم است که قبل از انتخاب یک مسیر، ارزش‌های خود را ارزیابی کنید. در اینجا به عواملی که بسیاری از افراد هنگام انتخاب مسیر حرفه‌ای خود در نظر می‌گیرند اشاره می‌کنیم:

  • حقوق
  • فرصت پیشرفت
  • سن مطلوب بازنشستگی
  • مسئولیت‌های معمول شغلی
  • تحقق انتظارات عاطفی
  • تعادل کار و زندگی
  • مزایای بیشتر
  • امکان جابه‌جایی یا سفر
حرفه به مجموعه‌ای از تجربیات مرتبط که در زندگی کاری خود به دست می‌آورید گفته می‌شود

 

رسالت چیست؟

رسالت که به آن احساس وظیفه یا اشتیاق هم گفته می‌شود، انگیزه‌ای درونی برای تکمیل یک فعالیت یا انجام هدفی خاص است. برخی از افراد، تنها یک رسالت قوی دارند در حالی که بعضی دیگر ممکن است نیاز به پیگیری علایق متفاوتی را در زندگی خود احساس کنند. برخی رسالت خود را با حرفه یا شغلشان می‌آمیزند و این کار، رضایت عاطفی برایشان به ارمغان می‌آورد. با این حال، بسیاری ممکن است بر اساس عواملی مانند حقوق و امکان پیشرفت، حرفه‌ی مجزایی برای خود بسازند در حالی که رسالتشان مزایای عاطفی بیشتری به همراه دارد.

برای بعضی از افراد، پیدا کردن رسالت می‌تواند راهی قدرتمند برای کسب رضایت عاطفی، چه در کار و چه به عنوان یک سرگرمی باشد. اینجا به چند راه برای کشف رسالت اشاره می‌کنیم:

  • آن‌چه موجب خوشحالی‌تان می‌شود را در نظر بگیرید: وقتی به رسالت خود مشغول شوید، اغلب احساس رضایت خواهید داشت. برای مثال: اگر هنگام باغبانی خوشحال‌ترین هستید، این کار می‌تواند رسالت شما باشد.
  • به کاری که در کودکی دوست داشتید انجام دهید فکر کنید: ممکن است رسالت شما در دوران کودکی ایجاد شده باشد. برای مثال اگر در کودکی تظاهر به پزشک بودن می‌کردید، ممکن است رسالت شما در پزشکی نهفته باشد.
  • مشکلاتی که دوست دارید در جهان حل کنید را مشخص کنید: رسالت می‌تواند شامل کمک کردن به محیط زیست یا افراد دیگر باشد. اگر بتوانید جنبشی که برایتان مهم است را پیدا کنید، می‌توانید آن را نشانه‌ای از رسالت خود تلقی کنید.
رسالت که به آن احساس وظیفه یا اشتیاق هم گفته می‌شود

 

تفاوت شغل، رسالت و حرفه

اینجا به برخی از زمینه‌های مهمی که در آن‌ها شغل، رسالت و حرفه هم‌پوشانی دارند اشاره می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری زمانی

در یک شغل، ممکن است طبق برنامه‌ای منظم یا برنامه‌ای که به دلیل نیازهای شرکت متغیر است کار کنید. بسته به شرح شغل، برنامه‌ی شما ممکن است پاره‌وقت یا تمام‌وقت باشد. حرفه‌ها معمولاً از یک برنامه‌ی کاری مشخص با امکان اضافه‌کاری پیروی می‌کنند در حالی که رسالت ممکن است زمان‌بندی مشخصی نداشته باشد چرا که فرآیندی فردی است. اگر رسالت و حرفه‌ی شما هم‌پوشانی دارند، ممکن است آن را در ساعات کاری منظم پیگیری کنید یا حتی در اوقات فراغت هم رسالتتان را دنبال کنید.

رضایت عاطفی

مشاغل و حرفه‌ها ممکن است شما را خوشحال کنند اما احتمالاً هدف اصلیتان از کار کردن در یک شغل یا حرفه، حقوق یا سایر مزایای ملموس مانند برنامه‌ی بازنشستگی است. در مورد رسالت، خوشحالی و رضایت عاطفی اهمیت بسیاری دارد زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل برای دنبال کردن آن به حساب می‌آید. شغل یا حرفه‌ی شما ممکن است با رسالتتان مرتبط باشد و این امر رضایت شغلی را همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر رسالت شما کمک کردن به مردم است، ممکن است شغل درمانگری را انتخاب کنید. به این ترتیب حرفه و رسالت شما هم‌پوشانی خواهند داشت و رضایت شغلی قابل توجهی را تجربه می‌کنید.

حقوق

یکی از الزامات اصلی شغل و حرفه این است که در ازای کار خود، پول در بیاورید. اغلب مشاغل، نرخی ساعتی برای کارتان تعیین می‌کنند در حالی که یک موقعیت حرفه‌ای ممکن است شامل حقوق و مزایای دیگری هم باشد. ممکن است از دنبال کردن رسالتتان هم درآمد کسب کنید، به خصوص اگر با شغل و حرفه‌تان هم‌پوشانی داشته باشد اما ممکن است رسالت شما کاملاً داوطلبانه باشد. به عنوان مثال اگر رسالتتان کمک به حیوانات است، ممکن است شغل دامپزشکی را انتخاب کنید که در ازای آن حقوق دریافت خواهید کرد. همچنین ممکن است شغل دیگری انتخاب کنید و در اوقات فراغتتان برای کار در پناهگاه حیوانات یا نجات آنان داوطلب شوید.

پیشرفت

پیشرفت در شغل می‌تواند به یک مسیر حرفه‌ای بیانجامد و موقعیت‌های بالاتر و مسئولیت‌های بیشتر را به همراه بیاورد. هدف کلی یک حرفه این است که آن قدر پیشرفت کنید تا به هدفتان برسید. راه‌های زیادی برای پیشرفت در شغل و حرفه وجود دارد، از جمله کسب تجربه، دریافت مدرک و گواهینامه و فراتر از انتظارات عمل کردن. اگر رسالت شما شامل هدف و دستاوردی باشد، در آن هم می‌توانید به دنبال پیشرفت باشید. به عنوان مثال اگر رسالتتان بهبود جامعه است، ممکن است این هدف را با شرکت کردن در انتخابات شورای محلی و سپس نامزد شدن برای موقعیت‌های پیشرفته‌تر در دولت دنبال کنید. اگر این موقعیت‌ها داوطلبانه محسوب می‌شوند، پس اشتیاق شما از حرفه‌تان جداست اما همچنان برای رسیدن به اهدافتان نیاز به پیشرفت دارید.

در ویدیوی زیر به تفاوت شغل، حرفه، و رسالت پرداختم و مثال‌های متعددی برای آن آوردم. لطفا ویدیو را ببینید و کانال یوتیوب را سابسکرایب کنید.